План заходів, спрямованих на запобігання та протидію насильства та жортокого поводження

                                                           ЗАТВЕРДЖЕНО

                                                         Директор _______________ Оксана ТИТЕЧКО

                       Дата  02.09. 2025 року

ПЛАН

 заходів, спрямованих на запобігання та протидію насильства

та жорстокого поводження у Вересневому ЗДО «Росинка»

на 2025/2026 навчальний рік

 Мета: створення безпечного, вільного від насильства та жорстокого поводження освітнього простору, що сприятиме гармонійному розвитку особистості кожної дитини, її фізичному та психологічному благополуччю.

Завдання:

  1. Профілактика: підвищення рівня обізнаності всіх учасників освітнього процесу (дітей, батьків, педагогів) про види та форми насильства, його наслідки.
  2. Формування навичок: розвиток у дітей навичок безпечної поведінки, взаємоповаги, емпатії та мирного розв’язання конфліктів.
  3. Реагування: забезпечення механізму своєчасного виявлення, реагування та надання допомоги у випадках насильства.
  4. Співпраця: налагодження ефективної взаємодії з батьками та відповідними державними службами.
з/пЗміст роботиТермін виконанняВідповідальніОчікуваний результат
1. Організаційно-методичні заходи
1.1Проведення наради при директору щодо організації роботи із запобігання проявів насильства та жорстокого поводження з дітьми.     СерпеньДиректор, практичний психологРозробка Положення та затвердження Плану заходів
1.2Ознайомлення педагогічного колективу з нормативно-правовими актами щодо протидії насильству та жорстокого поводження з дітьми в освітньому середовищіВересеньПрактичний психологПідвищення юридичної грамотності педагогів
1.3Створення та оновлення  «банку даних» для батьків і педагогів «Безпека дитини понад усе».ВересеньПрактичний психологПостійний доступ до актуальної інформації
1.4Діагностування рівня напруги, тривожності; спостереження за міжособистісною поведінкою; опитування (анкетування); психоло-гічна діагностика мікроклімату, згуртованості  колективу та емоційних станів усіх учасників освітнього процесу1-2 рази упродовж рокуПрактичний психологПозитивний мікроклімат у колективі
1.5Забезпечення інформаційно-просвіт-ницької, профілактичної діяльності щодо   запобігання та протидії насильства та жорстокого поводження з дітьми. Створення розділу «Запобігання та протидія насильству та жорстокому поводженню з дітьми» на сайті ЗДО для розміщення нормативних та інформаційних документівВересень та упродовж року          Відповідальний за роботу сайту ЗДО            Прозорість та інформаційна відкритість ЗДО
1.6.Спостереження за психологічним мікрокліматом в  колективі ЗДО,  міжособистісною поведінкоюУпродовж рокуПрактичний психологПозитивний мікроклімат у ЗДО
1.7.Забезпечення раннього виявлення та термінове повідомлення про випадки насильства та жорстокого поводження з дітьмив ЗДО. Складання банку даних дітей  «групи ризику»За потребою          Практичний психолог, вихователі      Наявність банку даних дітей «групи ризику» та позитивних результатів роботи
1.8Підготовка методичних рекомен-дацій, тематичних буклетів, порадників  для педагогів: – «Насилля у дитячому садку: міф чи реальність»Січень    Практичний психологНавчання та підвищення кваліфікації працівників
 «Проблема насилля стосується кожного»Квітень
1.9.Розробка планування  Тижня прав дитиниЖовтеньВихователіДинаміка досягнень дітей з проблеми «Знай свої права, дитино!»
1.10.Співбесіда з  вихователями за результатами діагностики дитячого колективу. Консультування з проблемних ситуаційЗа потребою    Практичний психолог, вихователі  Навчання та підвищення кваліфікації працівників
1.11.Інформування дітей, батьків або інших законних представників дитини, працівників ЗДО з питань унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьмиУпродовж рокуПрактичний психологПревентивні заходи
1.12.Виготовлення дидактичних ігор, складання алгоритмів, схем-моделей  на запобігання насилля та жорстокого поводження з дітьми в ЗДО.  Упродовж рокуВихователіЗміцнення осередку для роботи з дітьми
1.13.Здійснення моніторингу ефектив-ності виконання плану заходів, спрямованих на запобігання насилля та жорстокого поводження з дітьми в ЗДО.ТравеньПрактичний психологЗвіт про результативність виконання заходів
2. Робота з вихованцями
2.1Організація «Ранкових зустрічей»/  «Ранкового кола» для обговорення проблем, настрою та почуттів дітей.Щоденно  Вихователі  Створення довірливої атмосфери, вміння висловлювати свої почуття
2.2.Діагностика дітей «групи ризику» за допомогою тесту тривожності Р.Теммпл, В. Амен., М. Доркі, Галян І. М.ВересеньПрактичний психологДинаміка досягнень у вирішенні проблем у дітей
2.3.Проведення дидактичних ігор: «Права та обов’язки дітей»,«Відкритий мікрофон»,«Розумники й розумниці», «Лото настроїв», «Добери почуття», «Порівняй героїв казок», іншіУпродовж рокуВихователіСтворення картотеки ігор для роботи з дітьми
2.4.Запровадження «Скриньки добрих вчинків» для мотивації дітей до позитивної поведінки.ПостійноВихователіЗаохочення до доброзичливих вчинків
2.5.Проведення циклу тематичних занять, бесід, ігор: «Я і мої друзі», «Добрі слова»,  «Правила дружби» тощо.Упродовж рокуВихователі, практичний психологФормування позитивної взаємодії та емпатії
2.6.Організація бесід з вихованцями на тему: Правила поведінки здобувача освіти у Вересневому ЗДОПРАВИЛА безпеки для дитиниПРАВИЛА здорового способу життя для дошкільниківПРАВИЛА поведінки дітей у групіПРАВИЛА поведінки для дітей в укриттіПРАВИЛА самообслуговування та дотримання культурно-гігієнічних навичок дітьми різних вікових категорійПеріодично упродовж року  ВихователіДотримання дітьми загальних правил та правил групи, формування дружніх/ безконфліктних взаємовідносин
2.7.Організація тематичної розваги до Дня ненасильства «Мої  і твої права»ЖовтеньВихователі, Музичний керівникПозитивна динаміка досягнень дітей
2.8.Читання та обговорення казок, де герої мають різні характери, зовнішність або походження, і де вони вчаться дружити та допомагати одне одному.Упродовж рокуВихователіПозитивна динаміка досягнень дітей
2.9.Проведення Тематичного тижня «Знай свої права, дитино!»Грудень  ВихователіПозитивна динаміка досягнень дітей
2.10.Проведення лялькових вистав, перегляд мультфільмів з подальшим обговоренням на тему взаємо-допомоги та дружби.Упродовж рокуМузичний керівник, вихователіРозвиток емоційного інтелекту, усвідомлення цінності дружби
2.11.Міні-консультація «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті»                            ЛютийПрактичний психологДотримання дітьми цифрової безпеки
2.12.Перегляд відеофільмів:  «Ні – насиллю!!!»; «Мені боляче!!!»; «Булінг- це може статися з кожним»Упродовж року  ВихователіПозитивна динаміка досягнень дітей
2.13.Робота з наочною ширмою «Права дитини» та в осередку «Знай свої права, дитино!»                   КвітеньВихователі   Позитивна динаміка досягнень дітей
2.14.Спостереження за психологічним мікрокліматом в дитячому колективі,  міжособистісною поведінкоюУпродовж рокуПрактичний психологПозитивний мікроклімат у групах
3. Робота з педагогічними працівниками
3.1.Проведення консультацій: «Ознаки можливого насильства та жорстокого поводження з дитиною»Вересень  Практичний психолог  Навчання та підвищення кваліфікації працівників
Як забезпечити створення у ЗДО безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування)ЖовтеньПрактичний психологНавчання та підвищення кваліфікації працівників
3.2.Проведення онлайн-вебінару «Функції та обов’язки працівників ЗДО питань запобігання насильству та жорстокому поводженню з дітьми»Жовтень    Практичний психологРеалізація норм Положення про запобігання та протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми у  ЗДО
3.3.Проведення семінару-практикуму для працівників ЗДО з проблеми «Запобігання та протидія булінгу»              Листопад  Практичний психологВміння розпізнавати та запобігати проявам булінгу, насильства та жорстокого поводження
3.4.Індивідуальні консультації для педагогів щодо роботи з «важкими» дітьми та розв’язання конфліктних ситуацій.Упродовж рокуПрактичний психологПокращення взаємодії з дітьми, надання психологічної підтримки
3.5.Розробка методичних рекомендацій для на тему «Формування толерантності та поваги у дитячому колективі».ГруденьВихователіЗабезпечення педагогів інструментарієм для роботи
3.6.Проведення онлайн-обговорення: – «Покарання дитини: за і проти»; – «Мобінг: чи може бути у дитячому садку?»Лютий      Практичний психологНавчання та підвищення кваліфікації працівників
4. Робота з батьками
4.1.Організація та проведення  тематичних онлайн-консультацій: Цілодобові телефони довіри з питань допомоги жертвам насилля у ЗДО та сім’ї Порядок подання та розгляду заяв про випадки усіх видів насильства та жорстокого поводження з дітьми у ЗДО;Порядок реагування на доведені випадки насильства та жорстокого поводження з дітьмиВересень                    Адміністрація ЗДО, практичний психолог, вихователі      Здійснення просвіти та обізнаність батьків
4.2.Проведення соціального патронажу дошкільників удома, виявлення неблагополучних родинВересень, далі  упродовж року за потребоюПрактичний психолог, вихователіЗдійснення просвіти батьків
4.3.Залучення батьків до консульта-тивного центру «Порадься з психологом»Упродовж рокуПрактичний психологНавчання та просвітництво батьків
4.4.Залучення батьків до святкових заходів: – «Міжнародного дня миру» – «Міжнародного Дня захисту дітей»; – «Міжнародного Дня прав дитини»    21 вересня, листопад, груденьМузичні керівники, вихователі    Ознайомлення батьків з політикою ЗДО щодо протидії насильству та їх участь у діяльності ЗДО
4.5.Виступ на загальних батьківських зборах на тему «Партнерство ЗДО та родини у питаннях психологічної підтримки дітей, запобігання та протидії насильства та жорстокого поводження». ЖовтеньПрактичний психологОзнайомлення батьків з політикою ЗДО щодо протидії насильству.
4.6.Розробка та поширення інформаційних буклетів «Ознаки насильства над дитиною» та «Куди звернутися за допомогою?».ЖовтеньПрактичний психологІнформування батьків про проблему та шляхи її вирішення
4.7.Підготовка пам’ятки для батьків: –  «Насилля у сім’ї: міф чи реальність»ЛистопадВихователі      Інформування батьків про проблеми та шляхи їх вирішення
4.8.Проведення консультацій: – «Насилля та його різновиди»;Жовтень  Практичний психолог
– «Булінг у дитячому садку – міф чи реальність?»ГруденьВихователь- методист
«Жорстоке поводження з дітьми вдома»СіченьВихователі
«Моральне знущання батьків над дитиною»БерезеньВихователі
4.9.Проведення онлайн-вебінару або батьківського лекторію «Емоційний інтелект дитини: як допомогти їй розпізнавати та керувати своїми емоціями».ЛютийПрактичний психологНадання практичних порад щодо формування емоційного інтелекту дитини
5. Взаємодія з суб’єктами соціального захисту
5.1.Налагодження співпраці та обмін контактами з органами поліції, службою у справах дітей, центром соціальних служб.  ВеревеньПрактичний психологСтворення ефективної системи реагування у кризових ситуаціях
5.2.Надання інформації до відповідних служб у разі виявлення фактів насильства, відповідно до чинного законодавства.НегайноДиректорЗабезпечення захисту прав дитини
6. Моніторинг та оцінка
6.1.Проведення анонімного анкетування серед дітей, педагогів та батьків «Чи почувається дитина у безпеці під час перебування в садочку».ГруденьПрактичний психологВизначення рівня обізнаності та потреб
6.2.Аналіз ефективності проведених заходів та внесення корективів до річного плану роботи.ТравеньПрактичний психологОцінка результатів та планування подальшої роботи