Гра дитини

Пам’ятка для вихователів

  • Вік дітей, пора року, погодні та природні умови, місце ігор протягом дня, наявність необхідного фізкультурного обладнання та інвентарю – основні чинники при доборі рухливих ігор.
  • Рухливі ігри включаються до різних форм роботи з дітьми (занять, свят, розваг, походів тощо) після їх попереднього розучування.
  • Ігри проводять в усіх вікових групах щодня: під час ранкового прийому (одна-дві гри малої і середньої рухливості), на прогулянках (дві-три гри малої, середньої та високої рухливості), ввечері пропонуються одна-дві гри середньої та малої рухливості.Усього протягом дня проводиться п’ять-шість рухливих ігор, а влітку – шість-сім.
  • Протягом дня слід проводити рухливі ігри різних видів: сюжетні й безсюжетні, ігри змагального типу, з елементами спортивних ігор (баскетбол, футбол, городки, бадмінтон, настільний теніс, хокей з м’ячем і шайбою) та спортивних вправ (їзда на велосипеді, катання на санчатах, ковзанах, ходьба на лижах), забав (серсо, кільцекид, кеглі) тощо.
  • Навчання елементів більшості спортивних ігор і вправ спортивного характеру здійснюється на заняттях з фізичної культури, а закріплення – на прогулянках.
  • Оснащення ігрового простору повинно відповідати віку дітей, їхніх інтересів. Організоване проведення будь-якої гри вимагає ретельної попередньої, підготовчої освітньої роботи.
  • У календарних планах освітньої роботи з дітьми різного віку має простежуватися чітка система підготовки до ігрової діяльності як організованої, так і самостійної: спостереження, екскурсії, розглядання творів образотворчого мистецтва, читання художньоїлітератури, перегляд діа-, мульт-, кінофільмів, прослуховуванняаудіо записів, бесіди і розповіді вихователя у повсякденному житті, заняття різного змістового спрямування, систематична участь дітей в різних організованих вихователем формах роботи і видах діяльності.
  • Слід насичувати різними видами ігор вільний час в періоди прогулянок, ранкових прийомів, вечірні години як окремими формами організованої діяльності дітей чи то в груповому приміщенні, чи то на свіжомуповітрі.
  • Організовані дидактичні та рухливі ігринеобхідно узгоджувати з певним етапом навчання дітей: так, рухливі ігри застосовуються на етапі закріплення та автоматизації рухової навички, дидактичні ігри – на етапах поглибленого вивчення матеріалу, закріплення, узагальнення, систематизації знань.
  • У планах роботи вихователя періодично слід передбачати повторне проведення цих видівігор, внесення варіативних змін та ускладнень до нихстосовно правил, ігрових дій чи рухів, очікуваних результатів, використання посібників та обладнання, кількості учасників та ін.
  • Варто враховувати: у групах для дітей раннього імолодшого дошкільного віку має бутиширокий асортимент іграшок і в кількох екземплярах, іграшки для цих дітей – відправна точка творчої гри; для старших дошкільників уже не іграшка зумовлює зміст гри, а, навпаки, творчий задум і зміст гри визначає підбір іграшок.
  • У групах дітей старшого дошкільного віку велика кількість однопланових іграшок недоцільна, адже їх надлишок здатен притупляти ігровий інтерес. У календарних планах потрібно відображати форми і прийоми підготовки дітей до творчих ігор, ступінь і мету особистої участі педагога в ігровому процесі.

Обираємо іграшки для дітей. Пам’ятка для дорослих

  • Іграшки, призначені для дошкільників мають бути безпечними і відповідати віковим потребам дитини.
  • Іграшки та ігри мають сприяти гармонійному розвитку дітей і забезпеченню для них оптимальних умов життєдіяльності.
  • Іграшки мають бути зручними у використанні, тобто такими, які діти можуть легко тримати в руках і гратися ними без допомоги дорослих.
  • Обираючи іграшку, необхідно дотримуватися принципу відповідності віку дітей. Адже у дошкільному віці відбувається поступовий перехід від предметної діяльності (у 2-3 роки) до рольової (у 3-5 років) та режисерської (у 5-6 років) гри з власним сюжетом.
  • Дітей молодшого дошкільного віку, які тільки-но оволодівають спільною грою, слід забезпечити більшою кількістю однакових іграшок.
  • Образи мають бути досить умовними, з акцентом на окремих характерних деталях (піднімається кузов самоскида, відкриваються дверцята плити тощо).
  • Розмір іграшок має бути досить великий, найближчий до розміру реальних речей. Ляльки повинні мати максимум рухливих деталей, щоб «уміти» сидіти, лежати, ходити за руку з дитиною.
  • Для дітей старшого дошкільного вікуварто обирати менші іграшки: середнього (10-30см) та дрібного (5-10см) розмірів, що дає дітям змогу розгортати режисерські ігри.
  • Великої цінності набувають ігрові набори різної тематики, що сприяють розвитку ігрових інтересів дітей.
  • У всіх вікових групах мають бути поліфункціональні ігрові матеріали (надувні та м’яконабивні модулі, елементи будівельних наборів, конструкторів), які дають дітям змогу самостійно модифікувати ігровий простір.
  • Категорично недоцільно обирати для дітей іграшки, що провокують жорстокість, насилля, ранні сексуальні прояви, цинічне ставлення до людського життя.
  • Добираючи іграшки, необхідно враховувати індивідуальні особливості дітей. Іграшки мають відповідати потребам хлопчиків і дівчаток, рівню розвитку дітей, їхнім уподобанням.
  • Виважений підхід до добору іграшок (їхнього змісту, зовнішніх характеристик) дає змогу захистити дітей від потенційно шкідливої продукції.

Підготувала, вихователь Адамюк Дарина

Як методично правильно організувати самостійну діяльність дошкільників?

Згідно сучасних вимог щодо організації життєдіяльності дітей в дошкільному закладі в режимі дня кожної вікової групи передбачений час на самостійну діяльність дітей . Вихователю слід пам’ятати, що час, коли дитина просто вільно переміщується груповим приміщенням з кутка в куток, не знайшовши собі заняття за інтересами, проходить для неї спонтанно, безпланово та безрезультатно. По відношенню до дитини – це аморально і негуманно, а по відношенню до вихователя – безвідповідально та непрофесійно. Час перебування дітей в дитячому садку має щоденно плануватися педагогами досить виважено і розумно, і кожній дитині протягом дня слід приділяти максимум уваги. Організовуючи самостійну діяльність дітей в ДНЗ, у центрах розвитку чи поза ними, вихователю варто пам’ятати, що активність кожної дитини (фізичну, пізнавальну, мовленнєву, художньо-естетичну, соціально-моральну, емоційно-ціннісну, креативну) треба регламентувати домірно, тобто кожний дошкільник має повністю реалізувати протягом дня свою потребу в активній творчій діяльності. Організовуючи самостійну діяльність дітей (вранці перед заняттями, у вільний від занять час, на першій чи другій прогулянці, у вечірні години тощо), педагогу варто враховувати такі поради:

  • починаючи організовувати самостійну діяльність дітей, необхідно представити їм повний набір можливих справ та завдань, розповісти про їх особливості та значимість, постійно поповнюючи центри розвитку (активності) дітей новими атрибутами чи видозмінюючи їх;
  • обговорити з дітьми вимоги до певних видів діяльності чи окремі правила, яких слід дотримуватися, працюючи у тих чи інших центрах розвитку дитини. Ці правила мають бути відомими і ставитися до всіх дітей в однаковій мірі, і вимагати їх дотримання кожною дитиною слід постійно – тоді у неї виробляється стала звичка: брати з дозволу, гратися обережно, не кидати, гортати сторінки охайно, ділитися з друзями, домовлятися про свої ролі, прибирати робоче місце, ставити на місце тощо;
  • варто додатково мотивувати самостійну діяльність дітей. Наприклад, прибирання у столах чи шафках для роздягання, як правило, не викликає у них особливого ентузіазму, але одночасний пошук «секретику» обов’язково зацікавить маленьких дослідників; вихователь має наголосити, що кожна дитина може займатися тим, що їй до вподоби (варто ще декілька разів назвати всі можливі справи);
  • запропонувати кожній дитині вголос повідомити про своє рішення та вибір і спробувати його пояснити; варто також повідомити дітям, що кожний з них може пізніше відмовитися від свого першого задуму і займатися іншою справою, але бажано, щоб кожна розпочата справа була завершеною;
  • вихователь має обов’язково контролювати характер вибору дитини, заохочувати її, спонукати обирати складніші завдання чи допомогти іншим у завершенні справи;
  • час від часу треба звертати увагу на вимоги та правила щодо виконання завдання дітьми; в процесі діяльності вихователь має демонструвати дитині свій інтерес та підтримку, впевненість у її можливостях, висловлювати оптимістичну позитивну випереджуючу оцінку ;
  • після закінчення роботи вихователь заохочує дітей до самооцінювання, вдаючись до запитань: «Чи задоволений ти результатом (роботою)? Що тобі подобається в цій роботі, а що ні? Хто тобі допомагав? Чи зможеш зробити краще наступного разу? Які були у тебе труднощі?»

Отже, підсумовуючи вищесказане, слід наголосити, що для належної організації самостійної діяльності дітей вихователі мають постійно дбати про збагачення предметно-ігрового розвивального середовища в групі, продумувати власне місце і роль у діяльності кожної дитини. Тривалість самостійної діяльності дітей може бути від кількох хвилин до години і більше. Дитина протягом дня може неодноразово повертатися до обраної справи.

Піготувала, вихователь Прокопчук Ірина

Обладнання сюжетно-рольових ігор в ДНЗ. Методичний порадник

Молодша група

«Кухня»(кухонні меблі, плита, кухонний посуд: каструлі, сковорідка, чайник, розливні ложки, друшляк; муляжі овочів, фруктів та інших продуктів)

«Їдальня»(стіл та стільчики для ляльок, диванчик, столовий посуд, чайний сервіз, ляльки, м’які іграшки)

«Спальня» (ліжко, шафа, торшер, лялька-немовля, одяг, постільна білизна тощо) «Ванна» (ванночка, мачулка, рушник)

«Пральня» (одяг, постіль, таз, прищіпки, дошка для прасування, праска тощо)

«Магазин» (халати, ковпаки, прилавок, каса, сумки, гроші, муляжі продуктів та інших товарів тощо)

«Шофери» (кермо, нагрудні зображення машин, світлофор)

«Лікарня»(білі халати, шапочки, медична сумка з набором інструментів тощо)

Великі ігрові модулі (бажано легкі й м’які) та різні предмети-замісники (різноманітні нитяні помпони, різноколірні клаптики тканини, різноколірні великі гудзики, палички, деталі дерев’яного конструктора: цеглинки, кубики тощо)

Примітка: Меблі для ляльок мають бути достатньо великого розміру, щоб дитина під час гри могла постояти біля плити, посидіти на ляльковому стільчику, диванчику, погодувати ляльку, ототожнюючи себе з образами мами чи вихователя

Будівельні ігри (великий будівельний матеріал – 1, настільний будівельний матеріал – 2, набір кубиків і цеглинок – 3, конструктор великогабаритний універсальний – 1, конструктор настільний універсальний пазовий – 3, збірно-розбірна іграшка – 4, машини та допоміжне обладнання: дрібні іграшки, гумові й пластмасові фігурки тварин, ляльки тощо

Старша група

«Дитячий садок», «Сім’я»(кухня, пральня, спальня, ванна, вітальня, їдальня; ляльки, одяг, м’які іграшки, посуд, праска, прасувальна дошка, меблі, постіль тощо)

«Школа» (дошка, парти, портфелі; шкільне приладдя: ручки, пензлі, олівці, книжки, зошити і т. ін.; глобус, географічна карта, ляльки в шкільному вбранні тощо)

«Бібліотека»(дитячі книжки по 2-3 шт.: українські народні казки, оповідання, вірші, загадки, український фольклор (приказки, забавлянки, пісеньки і т. ін.), каталог, формуляри, портрети дитячих письменників, ілюстрації до творів, виставка книжок тощо)

«Лікарня», «Аптека» (білі халати, шапочки, тапчан, ваги, ростомір, ширма, медична сумка з набором інструментів, «ліки», вата, бинти, рецепти, каса, чеки, гроші, вітрина тощо)

«Магазин» (халати, ковпаки, вітрина, прилавок, каса, сумки, чеки, гроші, муляжі продуктівта ін. товарів, ваги, пакувальні матеріали)

«Пошта»(сумка поштаря, газети, журнали, листівки, конверти, марки, поштовий штемпель, пластилін тощо)

«Перукарня»(дзеркало, халат перукаря, пелерина для клієнта, журнали модних зачісок, сушка, рукомийник, фен, плойка, перуки, ножиці, бігуді, стрічки, резинки, булавки, гребінці, ляльки з довгим волоссям)

«Ательє» (виставка тканин та готових виробів, журнали мод, лекала, викройки, крейда, сантиметр, ножиці, швейна машина, голки, нитки, наперсток, квитанції замовника, аксесуари: ґудзики, кнопки, гачки тощо)

«Дорожній рух» (керма, нагрудні зображення машин, світлофор, кашкет та жезл регулювальника, дорожні знаки, права водія, штрафні квитанції, різні види машин, макет мікрорайону)

«Моряки» (кашкет капітана, безкозирки, комірці, бінокль або підзорна труба, перископ, рятувальні круги, якір, штурвал, великий будівельний матеріал, прапорці, предмети-замінники)

«Залізниця» (кашкет залізничника, семафор, сумка провідника, каса, квитки, іграшки: потяг, колія тощо)

«Будівництво»(фартухи, каски, відра, совки, молотки, будівельні машини: самоскиди, кран, екскаватор, грейдер та ін.; ляльки; будівельний матеріал великий та дрібний, схеми, зображення або фотографії будівель)

«Ферма та пташник» (макети ферми, пташника; муляжі свійських тварин, птахів та їх дитинчат, відра, бідони, транспорт: трактор, молоковоз; ляльки, будівельний матеріал)

«Зоопарк» (муляжі диких тварин та їх дитинчат, будівельний матеріал, каса, квитки тощо)

Великі ігрові модулі та різноманітні предмети-замінники

Ігри-драматизації (наголовники, елементи костюмів до 8-10 казок) Різні види театрів (рукавички – 1; настільний: іграшки або площинний – 5; пальчиковий – 3; тіньовий – 5; фланелеграф тощо) Театральна ширма, екран та лампа для тіньового театру, декорації до різних казок, театральні костюми

Будівельні ігри: різні види конструктора (великий будівельний матеріал – 1, настільний будівельний матеріал – 3, конструктор великогабаритний універсальний – 1, пазовий – 3, гвинтовий – 3; тематичний будівельний матеріал – 2; тематичний конструктор із різними способами з’єднання: пазовий – 2, гвинтовий – 2, збірно-розбірна іграшка – 10, машини та допоміжне обладнання (дрібні іграшки, предмети-замінники, схеми, малюнки, фотографії будов тощо)